Εισαγωγή στο «Γυναίκα και ψυχική υγεία»

«Δεν υπάρχει υγεία, χωρίς ψυχική υγεία» τόνιζε ο τίτλος πρόσφατου άρθρου στο ιατρικό περιοδικό Lancet. Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας η κατάθλιψη αφορά 121 εκατομμύρια ανθρώπους παγκοσμίως και ήταν η πρώτη αιτία ανικανότητας το 2000. Παρά το γεγονός ότι οι διάφορες ψυχικές νόσοι (κατάθλιψη, αγχώδεις διαταραχές, ψυχώσεις) αφορούν ένα πολύ μεγάλο τμήμα του πληθυσμού, η ψυχική υγεία μοιάζει να υποβαθμίζεται σε επίπεδο τόσο πολιτικών υγείας όσο και της κοινωνικής πολιτικής. Πολύ περισσότερο, οι  ειδικές ανάγκες  των γυναικών ασθενών δεν είχαν τύχει ειδικής αξιολόγησης και κατάλληλης αντιμετώπισης. Είναι χαρακτηριστικό, μάλιστα, ότι ο ειδικός τομέας της ψυχικής υγείας της γυναίκας αναπτύχθηκε μόλις τις δύο τελευταίες δεκαετίες.

Στο πλαίσιο αυτό, στη χώρα μας,  δημιουργήθηκε το 2003 Ειδικό Τμήμα για την Ψυχική Υγεία των Γυναικών, στο Αιγινήτειο Νοσοκομείο, στα πλαίσια της λειτουργίας της Α’ Ψυχιατρικής Κλινικής του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Το σημερινό «Εντός Φύλου», επιχειρεί μία πρώτη προσέγγιση στο πολύπλευρο αυτό ζήτημα. Αυτό έγινε κατορθωτό χάρις στη θετική ανταπόκριση των ψυχιάτρων του Αιγινήτειου, Αρετής Σπυροπούλου και Γιάννη Ζέρβα,  στο αίτημά μας, να γράψουν για το Εντός Φύλου. Τους ευχαριστούμε πολύ γι αυτό.

Σαν συμπέρασμα από την συμβολή τους κρατάμε την ακόλουθη φράση: Οι διαφορετικές ανάγκες των ανδρών και των γυναικών χρειάζεται να ικανοποιηθούν με ισότιμο τρόπο μέσα από τα συστήματα υγείας, αλλά και την σωστά σχεδιασμένη ιατρική έρευνα.


Επιμέλεια: Πόπη Πανουτσοπούλου, Δέσποινα Σαγγανά

Advertisements

3 Responses to “Εισαγωγή στο «Γυναίκα και ψυχική υγεία»”


  1. 1 Λεόντιος Πετμεζάς 31/01/2011 στο 10:30 μμ

    Ο Ιστορικός τέχνης ΛΕΟΝΤΙΟΣ ΠΕΤΜΕΖΑΣ ΣΤΟ 1ο ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΟ ΔΡΩΜΕΝΟ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ
    ΑΘΗΝΑΙΩΝ.

    Συμμετέχει ο Διεθνής Καλλιτέχνης ΚΩΣΤΑΣ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΣ

    Το 1ο Πολιτιστικό Δρώμενο για τη Διαδραστική Τέχνη που διοργανώθηκε υπό την αιγίδα της «Τεχνόπολις» του Δήμου Αθηναίων τον περασμένο χρόνο στην αίθουσα «Άγγελος Σικελιανός» Πειραιώς 100 στο Γκάζι θα παρουσιάζεται κάθε Κυριακή στις 8μμ εως τις 28 Φεβρου αρίου 2011 στο Κεντρο Τέχνης ΠΑΝΤΑΖΙΔΗΣ της οδού Στασινού 8,στο Αγαλμα Τρούμαν.
    Τα εκθέματα της ενδιαφέρουσας παράστασης προσεγγίζει θεωρητικά ο ιστορικός Τέχνης Λεόντιος Πετμεζάς που συμμετέχει και στο θεατρικό δρώμενο .
    Ο Λεόντιος Πετμεζάς επισημαίνει για το διαδραστικό δρώμενο πως:
    »Στο παρόν art event και happening υπερέχει η πολιτική πράξη των συγκεκριμένων εμπνευσμένων και σκεπτόμενων δημιουργών που σε μια εποχή παρακμής και σήψης αντιπαραθέ τουν μέσω της τέχνης τις υγιείς δυναμεις τους για τη καταστολή της υπάρχουσας κρίσης.Ο αγώνας τους είναι ιδεαλιστικός , σίγουρα έχει να αντιμετωπίσει χίμαιρες ,αλλά οδεύει με ελπίδα στην επερχόμενη κάθαρση. Σκοπός της συνάντησης είναι η αναζήτηση μορφών τέχνης, που να ανατρέψουν την παθητική στάση του θεατή ως καταναλωτή θεαμάτων και ακροαμάτων με στόχο την ενεργοποίηση του, μέσα από τη διαδικασία διάδρασης, που του προκαλούν τα προτεινόμενα έργα. Πρόκειται ουσιαστικά για μια μορφή τέχνης, που απαξιεί την μαζική κουλτούρα της αποχαύνωσης και της ομογενοποίησης των ανθρώπων. Αντίθετα, αποβλέπει και προ σδοκά στη διαμόρφωση του συνειδητοποιημένου ενεργού πολίτη, ως σύγχρονου ανθρωπότυπου. Στο πρωτότυπο δρώμενο η αναγκαιότητα για τη διαδραστική τέχνη σήμερα μεταλλάσεται σε μια αισθητική πρόταση για την συλλογικότητα και την ποιότητα ζωής στο εδώ και τώρα, μέσα από τα βιώματα μιας ελεύθερης θεατρικής έκφρασης και τη δημιουργική εικαστική εμπειρία της σύγχρονης τέχνης. Στο πλαίσιο της συνάντησης παρακολουθούμε την ομαδική έκθεση με σκηνικά, σύμβολα και αρχέτυπα από την παράσταση διαδραστικού εικαστικού θεάτρου με το μυθόδραμα .
    Τα σκηνικά που παρουσιάζονται αποτελούν εικαστικά έργα ατομικής ή συλλογικής δημιουργίας, που έχουν προκύψει από τις συναντήσεις των καλλιτεχνών και έχουν αναφορές στην τρέχουσα πολιτική, οικονομική και κοινωνική πραγματικότητα, ενώ τα γλυπτά είναι έργα από πέτρα, μάρμαρο και μέταλλο. ‘’Τους ρόλους ερμηνεύουν οι ηθοποιοί: Παναγιώτης Εικοσιπένταρχος, Χάρις Συμεωνίδου, Δημήτρης Κατσιμάνης, Νατάσα Κορομβόκη και Ιουλία Χριστοδούλου ενώ συμμετέχει ειδικά ο Λεόντιος Πετμεζάς.
    Τα σκηνικά δημιουργησαν οι εικαστικοί καλλιτέχνες: Κώστας Ευαγγελάτος, Τζίμης Ευθυμίου, Μαίρη Θηβαίου, Μανόν Πανά – Καϊρη, Σάββας Κακκαλής, Κέλλυ Καντανολέων, Μαριλένα Μέλη, Χριστίνα Ρούσση, Κατερίνα Σταμπολίτη, Πανωραία Τσιλίκα, Χριστίνα Φλώρου, Ελένη Χατζηπουλίδου και Δημήτρης Ψωμοδότης.
    Το δρώμενο εγραψε και σκηνοθέτησε ο Δημήτρης Πανταζίδης.

  2. 2 Λεόντιος Πετμεζάς 07/02/2011 στο 11:40 πμ

    Εφυγε από τη ζωή η λογοτέχνιδα- Κασιαννή-Αννίτα Κουτσουβέλη.

    Η συγγραφέας Κασσιανή – Αννίτα Κουτσουβέλη γεννήθηκε στην Αθήνα. Κατάγονταν από οικογένεια οπλαρχηγών της Μάνης και από τη Ζάκυνθο. Σπούδασε με υποτροφία στη Δραματική Σχολή του Ωδείου Αθηνών και στη συνέχεια ψυχολογία στο University of Houston. Σπούδασε επίσης κλασικό τραγούδι και νέγρικο χορό.
    Στη Νέα Υόρκη συνεργάστηκε αρκετά χρόνια με το Actors Studio στη διδασκαλία θεατρικού ρεπερτορίου Αμερικανών Δραματουργών .
    Με την συγγραφή ασχολήθηκε από νεαρή ηλικία και το ταλέντο της επισημάνθηκε από επιφανείς πνευματικούς ανθρώπους. Έχει γράψει δέκα ποιητικές συλλογές, δύο κινηματογραφικές ταινίες : «Το Λεωφο ρείο της Αγάπης» και «Τελευταίος Ιούλης» και δύο ποιητικά χορογράμ- ματα . Πρωταγωνίστησε στην ταινία αμερικανικής παραγωγής «Το τρα γούδι και η σιωπή» που θεωρείται από τις δεκαπέντε καλύτερες του αμε ρικανικού κινηματογράφου, σύμφωνα με τους New Υοrk Τimes και τη Variety της Ν. Υόρκης.
    Η Κουτσουβέλη είχε ερμηνεύσει σημαντικούς ρόλους στο μουσικό και στο δραματικό θέατρο. Εγραψε ,συνέθεσε και μελοποίησε στίχους. Στη δισκογραφία είχε ηχογραφήσει τα σιγκλ «Η Χλόη περιμένει», για το οποίο χαρακτηρίστηκε από κριτικούς σπάνια cult φυσιογνωμία, «Προτιμώ» και το CD «Γεια σου και χαρά σου φίλε».
    Στη τηλεόραση επαιξε κεντρικούς ρόλους στις σειρές: « Δικαστίνα», «Κουτσομπόλες», «Δύο ώρες μαζί» , «Μπακούρια» και σε αλλες.
    Βραβεύτηκε από διάφορους πολιτιστικούς και πνευματικούς φορείς.
    Ο Φιλολογικός Σύλλογος «Παρνασσός» τη βράβευσε για το συνολικό λογοτεχνικό έργο της και σε ειδική εκδήλωση για το ποιητικό έργο «Η παλλακίδα του Διός» το 2003 το οποίο μεταφράστηκε στη Σερβική γλώσσα με τη μορφή χορο-δράματος.Το βιβλίο προλόγισε ο ιστορικός τέχνης Λεόντιος Πετμεζάς.
    Το 2005 ίδρυσε το «Πολιτιστικό – Πνευματικό Κέντρο της Λακωνικής Μάνης» που στεγάζεται στο Πύργο Κουτσουβέλη στη Μάνη οπου επιμελούνταν πολιτιστικές εκδηλώσεις και αφιερώματα σε Ελληνες και Διεθνείς δημιουργούς. Υπό έκδοση είναι το τελευταίο ποιητικό- θεατρικό δρώμενο της «Σωκράτης».
    Ασχολούνταν για πολλά χρόνια με το συνδικαλισμό,τη πολιτική δράση και τα δικαιώματα των λογοτεχνών.

  3. 3 BIKΤΩΡΑΣ ΘΩΜΑΙΔΗΣ 11/09/2011 στο 3:42 μμ

    O Διεθνής Iστορικός τέχνης Λεόντιος Πετμεζάς κοσμεί παρουσίαση βιβλίου στη Καβάλα.

    Ο Θεωρητικός-Ιστορικός τέχνης ΛΕΟΝΤΙΟΣ ΠΕΤΜΕΖΑΣ θα παραστεί στη πρώτη παρουσίαση του βιβλίου ‘’Νοσταλγία’’ της Χαράς Δάφνα στο café-bar MAO.

    Mετά από αρκετό καιρό απουσίας του λόγω υποχρεώσεων στην Ελλάδα και το εξωτερικό ο ιστορικός τέχνης Λεόντιος Πετμεζάς θα κοσμήσει με τη παρουσία του τη πρώτη παρουσίαση του βιβλίου ποιημάτων της ιστορικού και στιχουργού Χαράς Δάφνα στη πόλη της Καβάλας στο οποίο έχει γράψει το πρόλογο.
    Στη παρουσίαση για το βιβλίο θα μιλήσουν επίσης οι καταξιωμένοι δημιουργοί:

    ΘΕΜΗΣ ΚΕΛΕΚΗΣ, Ζωγράφος-Συγγραφέας
    ΓΙΑΝΝΗΣ ΖΑΧΑΡΌΠΟΥΛΟΣ, Ζωγράφος-Δημοσιογράφος
    ΣΟΦΙΑ ΔΑΦΝΑ, Ζωγράφος.

    H παρουσίαση που θα γίνει στο Café-bar MAO Δαρδανελλίων 10-12 &Νικολάου στις 28 Σεπτεμβρίου 2011 στις 7.30 μμ θα εμπλουτιστεί εντεχνα με στοιχεία σύγχρονου θεατρικού δρώμενου καθώς οι ομιλητές θα αποδώσουν ποιήματα της Χαράς Δάφνα εν μέσω επιλεγμένης μουσικής που συνέθεσε ο δημιουργός Αντώνης Αργυρίου ειδικά για την ποιητική συλλογή της Χαράς Δάφνα και τους πίνακες της Σοφίας Δάφνα.

    To εξώφυλλο του βιβλίου φιλοτέχνησε εικαστικά η καλλιτέχνης Σοφία Δάφνα.

    Ο Ιστορικός Τέχνης Λεόντιος Πετμεζάς γράφει στο πρόλογο του βιβλίου για τη ποίηση της Χαράς Δάφνα:

    Η ερωτική ποιητική αδεία της Χαράς Δάφνα ανατρέπει το κρατούν ιδεολόγημα της υπάρχουσας αδροσιάς.

    »Στα ποιητικά εκπονήματα που παραθέτει και καταθέτει με απόλυτα ψυχικό σθένος στη συλλογή «Νοσταλγία» η εμπνευσμένη Χαρά Δάφνα κυριαρχεί πολυδιάστατα και πολυσήματα το μεγαλείο της εντεινόμενης ερωτικής μέθεξης και της διύλισης του πάθους.Η όσμωση των λεκτικών αναφορών της, συνδράμει ανεπιφύλακτα και καίρια σε μια κοσμογονία αλλαγών και ενταξιακής περιπέτειας που αξίζει να γευτεί κάθε αναγνώστης.
    Θεματολογικά το συναίσθημα του ερωτισμού στο βιβλίο ως επήρεια μιας απόλυτα σοβαρής πολιτικής πράξης εντείνει συνοπτικά την προσοχή μέσα από το μυστήριο στο αντικείμενο της επιλογής του πόθου.
    Οι λέξεις τοποθετημένες σε διάσταση συγκρότησης άλλοτε σε ελεύθερο στίχο και άλλοτε σε ομοιοκατάληκτο συνδέονται ευπρόσδεκτα με τις εκδοχές της σύνθεσης και καλύπτουν τους ισχυρισμούς της θέασης που πέρα
    από την ατομική οπτική ανελίσσεται σταδιακά και βαθμιαία σε συλλογικό επίπεδο διαπραγμάτευσης και διευθέτησης.
    Η αισθαντική διάκριση που επιτελείται χρονικά στο πλαίσιο της έκφρασης
    αντιπαραθέτοντας κάθε διαφοροποίηση εξελίσσεται επιφορτισμένα σε ανάταση.
    Αναδεικνύει το προσχέδιο της αναδρομικής συμβατικότητας της σημερινής ζωής και συνιστά ιδιαίτερα και αποκλειστικά την καθολική ένταξη σε σημάνσεις που εμφορούνται αμετάκλητα από τη συνείδηση και παράλληλα την πλήρη αντίρρηση.
    Η Χαρά Δάφνα αξιώνει με ανατρεπτικά φυσικά τρόπο την αισθητικοποίηση της ευθύνης απέναντι στην έρευνα ανοίγοντας τους ορίζοντες με αμετάκλητους προκαθορισμούς που νοούνται σαν διαύγεια άποψης και θέσης. Η ιδιαιτερότητά της στην ποιητική απόδοση αγγίζει ενορχηστρωμένα μια ιδιάζουσα και ιδιότυπη ανασύνδεση που συνδράμει στην ιδεογραμμική επανασύνδεση των θεματικών προθέσεων.
    Συσσωρεύει στη σύλληψη της επαλήθευσης και εκθέτει με προσοχή
    και έμφυτη εμμονή ότι συμπλέκεται χωρίς επαναλήψεις με την αξιολόγηση των συνειρμών.
    Στο ενδιαφέρον ποιητικό κείμενό της διατυπώνεται εξαίρετα μια
    μνημονική διεργασία, μια ανθρωπολογική και συναισθηματική ενδοσκόπηση με αναφορά στα εσώτερα εννοιακά τοπία που δίνει οντότητα σε διαπιστώσεις και
    διατυπώσεις που κινούν ιδανικές καταστάσεις. Η αμφίδρομες ψυχολογικές και
    κοινωνιολογικές αποτιμήσεις που πραγματοποιεί μέσα από έναν λόγο πυκνό,
    μετουσιωμένο, μεστό, αφαιρετικό αλλά και αποστασιοποιημένο συντονίζει μια νεωτεριστική, και μεταμοντέρνα γραφή που ωστόσο ενέχει στοιχεία κλασσικού ύφους.
    Η Χαρά Δάφνα διδάσκει και διδάσκεται. Δεν αφήνεται σε προχειρότητες.
    Η ποιητική φλόγα και αδεία της σίγουρα ξεφεύγει από τα συνηθισμένα πρότυπα.
    Μεταλλάσεται έντεχνα γίνεται ελεγειακή διατηρώντας όμως έναν ακέραιο συμβολισμό.
    Η ερωτική διάθεση που παρεπιδημεί στα γραπτά της πολλαπλασιάζεται
    με συντονισμό. Η σύλληψή της εύλογα και ευφρόσυνα είναι πότε δοξαστικά έκρυθμη και πότε προφητικά έρρυθμη.
    Εμπεριέχει μια κατανυκτική, μεταφυσική και ασυμβίβαστη χροιά διάβασης που συνοδοιπορεί με την ψυχοστασία της πένας».

    Ο Λεόντιος Πετμεζάς σε ερώτηση της εφημερίδας μας για την δημιουργό Χαρά Δάφνα απάντησε :
    ‘’Η Χαρά Δάφνα διαθέτει μια εξαιρετική πένα που παραπέμπει στη Κατερίνα Γώγου. Οταν αποδίδει στίχους θυμίζει σκηνικά έντονα τη Τζάνις Τζόπλιν. Χωρίς να μιμήτε καμμία από τις δύο. Ουτε βέβαια τις εκπροσωπεί στο σήμερα μια και εφυγαν νωρίς . Πιστεύω πως είναι προικισμένη από τη μητέρα φύση, έχει τη δική της αυρα, τη δική της συνείδηση. Ως καλλιτεχνική οντότητα είναι αυτόφωτη και πεφωτισμένη.
    Η δημιουργία της εμπεριέχει το απαραίτητο Ιλλουμινατικό φως της αγάπης για τη τέχνη της ποίησης. Θα εχει σίγουρα τεράστια συνέχεια στο μέλλον.’’


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s




Η Συντακτική Ομάδα

syntaktiki-medium

Υπογράφουμε για την Κωσταντίνα Κούνεβα

Αρχείο

profile_bird

We Twit!

  • Σήμερα Πέμπτη 02/07 στο Εντός Φύλου με την Αυγή: Γυναίκα και επιστήμη http://bit.ly/23iyQv Καλημέρα 7 years ago
  • Η έκδοση του τεύχους είχε αναβληθεί 2 φορές λόγω πληθώρας ύλης της εφημερίδας. Ελπίζουμε να μην επαναληφθεί! 7 years ago

Αρέσει σε %d bloggers: